Zmiany w ryczałcie 2021. Co warto wiedzieć?

stosy monet

Rozliczenie podatkowe w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może budzić wątpliwości, zwłaszcza że rok 2021 przyniósł istotne zmiany w systemie podatkowym. Kompleksową obsługą ryczałtowców zajmuje się nasza firma, której doświadczeni pracownicy pomogą Ci w wyborze i rozliczeniu opodatkowania. Zanim jednak zdecydujesz się na ryczałt, dowiedz się, jakie zmiany zostały wprowadzone od nowego roku. Mianowicie od stycznia na ten rodzaj podatku może się zdecydować więcej osób prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto zmianie uległy limity dotyczące warunków korzystania z ryczałtu oraz opłacania podatku kwartalnie. Rewolucja nie ominęła także wysokości stawek podatkowych. Sprawdź, jakie zmiany zostały wprowadzone i jakie mogą mieć one znaczenie dla Twojego przedsiębiorstwa.

Co się zmieniło w ryczałcie ewidencjonowanym od 2021 roku?

Pierwszą istotną modyfikacją jest zmiana wysokości limitu przychodów za rok poprzedni, która uprawnia do korzystania z tej formy opodatkowania. Jeszcze do niedawna wysokość przychodów wynosiła 250 000 euro. W roku 2021 stawka ta została jednak podwyższona do 2 000 000 euro. Tym samym z tego opodatkowania mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, których przychody roczne osiągnęły wartość nie większą niż 9 030 600 złotych. Zmiana obejmuje również wysokość przychodów przedsiębiorców, którzy rozliczali się w systemie kwartalnym. Dotychczas możliwość ta przysługiwała podatnikom, których przychody wynosiły maksymalnie 25 000 euro. Obecnie limit nie może przekroczyć 200 000 euro.

Wraz z nowym rokiem w życie weszły również zmiany dotyczące stawek podatkowych. Obecnie podatników w zależności od rodzaju działalności i branży obowiązuje opodatkowanie w wysokości: 17%, 15%, 12,5%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% lub 2%. Największe znaczenie ma obniżenie stawki ryczałtu w zakresie wolnych zawodów z 20% do 17%. Nowa stawka 15% z kolei obejmuje część usług, które dotychczas były opodatkowane stawką 17%. Oznacza ona również likwidację załącznika nr 2, który zawierał wykaz usług wyłączonych z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Inna nowa stawka – 10% obejmuje przychody ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie do 2021 roku były wyłączone z możliwości korzystania z ryczałtu.

Modyfikacja z 2021 roku dotyczy również rozszerzenia grona przedsiębiorców, którzy mają teraz możliwość korzystania z tej formy opodatkowania. Przyczyną tego jest redefinicja wolnych zawodów, w związku z którą do tej grupy zaczęto zaliczać więcej grup zawodowych. Nowa terminologia traktuje wolny zawód jako wykonywanie usług na rzecz osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym do grona ryczałtowców mogą dołączyć: psycholodzy, fizjoterapeuci, adwokaci, radcy prawni, notariusze, architekci, inżynierowie budownictwa, biegli rewidenci, agenci ubezpieczeniowi, doradcy podatkowi czy doradcy restrukturyzacyjni.